maanantai 1. lokakuuta 2018

Onhan sulla heijastin?

Tänään on Heijastinpäivä (käy halutettasi lukemassa lisää Liikenneturvan-nettisivuilta tästä) Siitä sain idean kirjoitella vähän heijastinasiaa ja esitellä omat suosikit.

Tänään on hyvä päivä tarkistaa, että sulla on heijastimia tarpeeksi (käytössä, ei laatikossa) ja että ne on ehjiä ja hyvällä paikalla. Mulla ainakin helposti unohtuu kiireessä etenkin silloin, jos laittaa jonkun muun takin kuin mitä yleensä käyttää. Aionkin heti tämän postauksen julkaistuani laittaa heijastimet jokaiseen syystakkiin, joka naulakosta löytyy, ompahan sitten valmiina. Tee sä samoin!

Takin lisäksi olen yleensä pitänyt heijastinta myös laukussa roikkumassa ja teen sen varmasti myös tänä vuonna. Koen kuitenkin tärkeämmäksi, että takissa on aina heijastin enkä aio laittaa jokaiseen laukkuun yhtä järjestelmällisesti ns varmuuden vuoksi.

Mulla on heijastinlaatikko näppärästi saatavilla vaatehuoneessa, sieltä on helppo kaivaa käyttöön lisäheijastimia. Talvella käytän yleensä roikkuvan heijastimen lisäksi hihan ympärillä yhtä sellaista "lätkää" ja koska niitä on hankala pitää hihassa aina, nappaan sellaisen mukaan lähtiessä.

Seuraavaksi esittelen omat lempparit perusteluineen.

Mun mielestä on hyvä, että erilaiset firmat ja muut jakavat heijastimia erilaisilla kampanjoilla. Ne on yleensä vähän tylsiä, mutta tässä Fölin heijastimessa on mun mielestä tosi hyvä idea ja design. Olin jakamassa näitä viime viikolla partion kautta ja heijastimet sai paljon kehuja myös matkustajilta. Jäin ihmettelemään vain sitä, kun osa ihmisistä sanoi, ettei tarvitse heijastinta, miten niin ei tarvitse? Eikai kukaan loista pimeässä.

Olen saanut tämän joululahjaksi läheisiltä ja se on siksi erityisen tärkeä. Vähän mietin alkuun, että kuinka sovelias se on partiolaiselle ja lastenhoitajalle. Yksi lapsi sanoi sen olevan trumpetti ja toinen sanoi joutseneksi, soveliaisuuspohdinta taisi siis olla hieman ylireagointia, haha.

Mun mielestä on tosi kiva, että heijastinvalikoima on laaja. Vaikka turvallisuus on kaikista tärkein asia heijastimen valinnassa, on mun mielestä kiva, että voi valita omaan tyyliin sopivia. Tää ja seuraavan kuvan heijastin on rintakoruja ja sopivat muiden heijastimien lisänä esim. takkiin, laukkuun tai pipoon. En käytä näitä ikinä yksinään.


Tykkään Titimadamin koruista ja siksi myös tästä heijastimesta.

Tän heijastimen mun ystävä on tehnyt mulle lahjaksi ja on siksi mulle tärkeä. 

Tää on yks kauneimmista näkemistäni heijastimista ja tykkään myös siitä, että ketju on pitkä. Usein heijastinten ketjut on lyhyitä ja vaatii jotain lisänaruja liikkuakseen vapaammin. Mulla on ollu tää kiinni villakangastakissa ja lisäsin siihen siksi tollaisen klipsin. En ois saanu pelkkää ketjua mihinkään, kun ei siinä takissa ole mitään reikiä.

Tää on sellainen "lätkä", jonka tekstissä mainitsin. Olen saanut tämän joululahjaksi mun siskolta ja käyttänyt sitä tosi vähän, ettei se vaan häviä. Niin paljon tunnearvoa sillä on.

Tässä toinen mainosheijastin, joka on mielestäni tosi onnistunut kaikessa yksinkertaisuudessaan. Ja koska partio on ollut osa mun elämää yli 20 vuotta, on tää yksi lemppariheijastimia.


Ymmärtääkseni sellaiset kovat heijastimet on kaikista tehokkaimpia, mutta käytän itse näitä pehmeitä käytännönsyistä. Ne kovat olen kokenut tosi hankalaksi päiväkodissa ja partiossa ja ovat siksi jääneet suurelta osalta pois muutenkin. On mulla muutama niitäkin käytössä. Ne hankaloittaa liikkumista ollessaan taskussa (esim. painaa kyykätessä) ja roikkuessaan kolahtelee.

Takeissa ja laukuissa roikkuvien heijastinten lisäksi olen laittanut heijastimet pyörän pinnoihin. Sit mulla on yks heijastinkuvioitu pipo ja "heijastinhenkselit". Henkselit on kätevät kävelylenkillä ja pyöräillessä.

Nyt laittamaan niitä heijastimia. Mee sä kans! Loistavaa lokakuuta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti