lauantai 1. joulukuuta 2018

Joulufiilistely: Lahjavinkki 4. Suklaakuusi

Neljäntenä lahjavinkkinä jaan suklaakuusen. Näitä olen tehnyt useita: kahtena vuonna jouluaaton juhlintaan ja kerran lehtoreille joulumuistamisena. Ne saavat joka kerta innostuneita katseita osakseen ja suklaat hupenevat, kunhan joku uskaltaa ottaa sen ensimmäisen.


Pohjana olen käyttänyt styroxkartiota. Olen kuullut, että ihmiset askartelee pohjia myös pahvista ja kartongista, mutta olen itse kokenut tämän parhaaksi vaihtoehdoksi. Se on mielestäni helpoin ja kestää varmasti suklaiden painon. Olen päällystänyt kartion vihreällä paperilla, jolloin karkkien välistä näkyvä pohja ei iske silmiin niin vahvasti.


Yhteen kuuseen varaan aina kolme rasiaa käärellisiä suklaakarkkeja. Niitä jää yleensä hieman yli, mutta kaksi ei riittäisi. Ja onhan se kiva, että saa itsekkin lopuksi hieman herkutella. Karkit olen laittanut kartioon kiinni kuumaliimalla. Tämän kanssa tulee olla tarkka, ettei se vain sulata suklaata. Laita liimaa vain siihen osaan paperia, joka ei osu suklaaseen. Kuusen kokoaminen on helpoin aloittaa alhaalta. Karkkeja voi asetella mielensä mukaan, itse olen käyttänyt kahta eri tapaa: yhtä laatua lohkoittain tai yhtä laatua riveittäin. Niitä voisi laittaa myös sikinsokin tai ylipäätään käyttää vain yhtä laatua. Tähän on hyvä valita joku uusi maku (jos siis teet tilanteeseen, jossa saat itse syödä myös/jos karkkeja jää yli), koska jos et itse tykkääkään, ei tarvitse yksin tuhota koko rasiallista, joku syö ne kuitenkin. ;)


Kuusen huipulle voi halutessaan laittaa jonkun koristeen. Yhteen liimasin valmiin olkitähden ja kahteen tein keltaisesta paperista ja hammastikuista tähdet. Mielestäni kuuset saa helpoiten pakattua ja kuljetettua, kun pohjalle laittaa pahvin ja pakkaa koko komeuden sellofaaniin.

Jos näistä heräsi jotain kysymyksiä tai en huomannut laittaa jotain vinkkiä, niin kysy! Mä oon tehnyt näitä sen verran, ettei enää tule mieleen, mikä aluksi mietitytti enkä siksi muista välttämättä edes mainita kaikkea.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti