maanantai 23. huhtikuuta 2018

Tee se itse-sima, vielä ehtii vapuksi!

Äiti teki itse simaa, kun olin lapsi. Muistaakseni joka vuosi. En muista, että meillä olisi ikinä ollut kaupan simaa kotona. Olen jatkanut perinnettä ja tehnyt siman itse (tai ollut juomatta sitä kotona, jos en ole jaksanut tai ehtinyt tehdä). Muistelisin kuitenkin tehneeni lähes joka vuosi, se on niiiiin hyvää. Joskus olen kokeillut jotain toista reseptiä, mutta aina seuraavana vuonna palannut samaan, jolla äitikin tekee. Koskaan en ole uskaltanut kokeilla muuta kuin perinteistä simaa. Variaatioita on vaikka kuinka ja useat kuulostaa hyviltä, mutta sima on kuitenkin sima. Ehkä jonain vuonna uskallan repäistä..

Nyt ei kuitenkaan ole se vuosi. Laitoin juuri siman tekeytymään ja ajattelin jakaa reseptin täällä, jospa joku muukin innostuisi. Siman tekeminen on helppoa ja ainakin tähän mennessä olen vuosittain onnistunut. Toivottavasti tämä ei ole edellisiä huonompi satsi, tekisi mieli jo maistella ja vähänkö on pettymys suuri, jos se sitten odotuksen jälkeen onkin pahaa. Odottaminen on siman valmistuksessa vaikein osuus, sanon minä. 

Alkuperäinen resepti on Kotiruoka-kirjasta, kirjoitan sen tähän niinkuin itse sen teen.

Sima:

2-3 sitruunaa (luomu)
8 l vettä
1/2 kg fariinisokeria
1/2 kg sokeria
1/2 dl siirappia
1/4 tl hiivaa

lisäksi tarvitset pulloihin:
1/2 tl sokeria
5 rusinaa
(Määrät siis pulloa kohden)

Pese ja viipaloi sitruunat. Itse jätän kantapalat laittamatta ja leikkaan pään niin, että reunimmaiseen viipaleeseen jää mahdollisimman vähän valkoista. Valkoinen osa saattaa tehdä simasta kitkerää ja sen voi halutessaan leikata pois, kuoren keltaista osaa kannattaa kuitenkin laittaa mukaan. Itse olen kokenut sopivaksi määräksi valkoista sen, jota kussakin viipaleessa on hedelmälihan ja kuoren välissä. Tähän satsiin laitoin 4 sitruunaa, koska ne olivat niin pieniä.

Kiehauta osa vedestä ja kaada se sokereiden ja siirapin päälle sankoon. Sekoita, kunnes sokeri sulaa.

Lisää loput vedestä kylmänä. Liuota hiiva pieneen vesimäärään ja lisää haaleaan seokseen. Lisää sitruunaviipaleet.

Suojaa sanko kannella (tai esim leikkuulaudalla kuten mä kun ei isompaan ämpäriin ole kantta). Anna käydä huoneenlämmössä 12-24 tuntia. Tai kauemmin, jos teet vielä lähempänä vappua kuin mä, oon tehnyt niinkin joskus ja hyvin toimi.

Siivilöi ja pullota sima. Lisää pulloihin sokeria ja rusinat. Sulje pullot ja säilytä viileässä. Huom! Älä kierrä korkkeja ihan kiinni, ettei paine nouse käydessä liian kovaksi ja pullot räjähdä. 
Sima on valmista, kun rusinat nousevat pintaan. Sen jälkeen on turvallista laittaa korkitkin kunnolla kiinni. Ohje sanoo, että viikko, välillä valmistuu nopeammin.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti